29/10/2025
2026: Nieuwe Kawasaki Z900RS & Black Ball Edition
Dit prachtige Retro Sport model is voor komend jaar grondig vernieuwd en heeft een reeks nieuwe features die perfect aansluit bij de wensen van de moderne motorrijder. De evolutie van deze bijzondere machine geeft aan dat deze échte legende meegaat met zijn tijd zonder afstand te nemen van zijn iconische Z1-roots.
De nieuwe Z900RS is de meest succesvolle mix van zowel het verleden, het heden als de toekomst! Dit prachtige Retro Sport model is voor komend jaar grondig vernieuwd en heeft een reeks nieuwe features die perfect aansluit bij de wensen van de moderne motorrijder. De evolutie van deze bijzondere machine geeft aan dat deze échte legende meegaat met zijn tijd zonder afstand te nemen van zijn iconische Z1-roots.
Het hart van de nieuwe Z900RS is de krachtige vier-in-lijn welke bekend staat om zijn souplesse en karakter. Voor 2026 is het blok grondig vernieuwd: de nieuwe nokkenasprofielen, hogere compressieverhouding, aangepaste inlaatkanalen en ECU-afstelling zorgen voor meer vermogen en een levendiger karakter in (midden)hoge toeren. Een lichter vliegwiel draagt bij aan snellere gasreacties, terwijl het motorblok dankzij de elektronische gaskleppen (ETV) nu nog verfijnder reageert op het gas.
De toevoeging van elektronische cruise control, een IMU-ondersteund rijhulpsysteem met Kawasaki Cornering Management Function (KCMF) en een Kawasaki Quick Shifter (KQS) voor soepel op- en terugschakelen maken de Z900RS moderner dan ooit, zonder afbreuk te doen aan de rijbeleving.
De 41 mm upside-down voorvork met instelbare demping en de horizontale Back-Link achtervering bieden een perfecte balans tussen stabiliteit en comfort. Radiaal gemonteerde remklauwen zorgen voor een directe en goed doseerbare remwerking. Samen met de hellingshoek afhankelijke Traction Control zorgt dit altijd voor optimale controle. Ondanks zijn Retro voorkomen weet de nieuwe Z900RS wel degelijk raad met sportief rijgedrag.
Door oog voor detail en respect voor het verleden vormt de Z900RS de perfecte combinatie van een klassiek uiterlijk met moderne techniek. Een nieuw vormgegeven megaphone-uitlaat, nu 70 mm langer, heeft een nieuwe interne structuur met grotere perforaties voor een diepere, vollere klank die meteen herkenbaar is als een Kawasaki vier-in-lijn. Het dubbelwandige ontwerp houdt de uitlaatbochten glanzend. Van de herkenbare teardrop-tank tot de karakteristieke ducktail en het ovale LED-achterlicht ademt elk detail Japans vakmanschap en respect voor het originele ontwerp van de legendarische Z1. De geborstelde koelribben in de cilinderkop zijn een duidelijke knipoog naar het luchtgekoelde meesterwerk van de Z1. Retro logo’s en de dubbele tellers voegen nog een extra laag authenticiteit toe.
Met de SE-uitvoering gaat Kawasaki nóg een stap verder op het gebied van handling. Een Brembo-remsysteem met radiale klauwen, Ø300 mm schijven en staalomvlochten remleidingen garandeert krachtige, consistente remprestaties. Een Öhlins S46-achterschokdemper met externe afstelmogelijkheid biedt uiterst verfijnde demping. Standaard beschikt de SE ook over een USB-C-aansluiting en speciale metallic ‘’Z1 Fireball’’ kleurstelling.
Voor wie liever een minimalistische kleurstelling heeft zonder in te leveren op prachtige details is er ook de speciale Black Ball Edition waarbij onder andere het stuur, rem- en koppelingshendels, teller behuizing, tankdop, wielen, ketting en hitteschilden zijn uitgevoerd in diepzwart.
De Z900RS is niet zomaar een motor maar één die evolueert, steeds verder wordt verfijnd en vasthoudt aan zijn kernwaarden. Respect voor het verleden, vakmanschap en een karakteristieke rijbeleving.
De 2026 Z900RS (SE) is medio december beschikbaar.
Z900RS
· Candy Tone Red
· Ebony (Black Ball Edition)
Z900RS SE
· Metallic Spark Black (Fireball)
share:






